پیرامون کمک اضافی به جمهوری افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

 

پرولتاریای همهء کشورها متحد شوید!                                       

 

در جریان 3 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور...) است.

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

پروندهء ویژه 

 

شمارهء پ. 152/47

 

به رفقا، گرباچوف، ریژکوف، چبریکوف،شواردنادزه،

یاکوولِف، یازوف، باکلانوف، بیله اوسوف ای.، کاتوشوف،

کریوچکوف، بیلیاکوف، پاولوف آ. فالین و سمیرتیوکوف.

 

 

نقل از پروتوکول شماره 152  جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ  10 اپریل سال 1989

 

 

پیرامون کمک اضافی به جمهوری افغانستان در ماههای اپریل- می 1989 * .

 

با پندارهای ارائه شده در یادداشت مؤرخ 1 اپریل 1989 رفقا زایکوف ال.ای، چبریکوف و.ام.، شواردنادزه ای. آ.، یاکوولِف آ.ان.، یازوف د.ت. و کریوچکوف و.آ. موافقت میشود. (پیوست است).

 

 

منشی کمیته مرکزی 

 

*(بشکل ریز و ناخوان چاپ شده)

تذکر:

رفقا، سندِ حاضرِاشدِ محرمِ کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش نباید بدون اجازهء خاص کمیته مرکزی به کسان دیگر داده شود. کاپی برداری از اینچنین اسناد  و بازنویسی آن بطور قطعی ممنوع است. رفقایی که برایشان سند ارسال گردیده باید آنرا پس از مطالعه با درج تاریخ امضأ نمایند. 

 

21-ای. ی.

ان.د.

مربوط بند 47  پروتوکول شماره 152

 

 

اشد محرم

 

 

 

 

ک.م. ح. ک. ا. ش.

 

پیرامون کمک اضافی به جمهوری افغانستان 

در ماههای اپریل- می 1989

 

اوضاع سیاسی- نظامی  در افغانستان کماکان بغرنج است. فاکتور اصلی مؤثر در این امر  در حال کنونی جنگهای حومهء جلال آباد است. از 6 مارچ 1989 باینسو نیروهای مسلح جمهوری افغانستان نبردهای شدیدی را در اینجا پیش میبرند. تلاش اپوزیسیون برای اشغال جلال آباد و استقرار سریع "حکومت انتقالی" در آنجا به شکست انجامید. به مواضع و امکانات شورشیان ضربات هوایی و توپچی وارد میشود. ضربات راکتی و استفاده از دستگاههای سیار-ریاکتیف و آتشزای نوع "شمیل" در برابر اشرار تأثیر بسزایی دارند. همچنان در مناطق دیگر کشور در برابر اپوزیسیون بطور مؤفقانه آمادگی گرفته میشود. فشارهای فزایندهء مسلح بالای رژیم از سوی اپوزیسیون و کمک مداوم پاکستان و ایالات متحده به ضد انقلاب، اتحادشوروی را وامیدارد تا به جمهوری افغانستان کمک گسترده نماید.

کمک بموقع و اضافی اتحادشوروی که مطابق مصوبات ک.م. ح.ک.ا.ش. مؤرخ 12 مارچ 1989 (پ 149/23 و پ149/24) صورت گرفتند، نقش مؤثری را در امر ایجاد شرایط  برای تحکیم موضع حاکمیت دولتی بازی نمودند.

2578

برای جمهوری افغانستان از طریق "پل هوایی" مطمئن بوسیلهء نیروهای ترانسپورت نظامی- هوایی به کابل تخنیک حربی، اسلحه، مهمات و مواد لازمی دیگر برای انتقال یافته و منجمله در ماه مارچ 1989، 4 دستگاه پرتاب راکتهای اوپراتیفی- تاکتیکی ار-17، 2150 تا دستگاه سیار- ریاکتیف و آتشزای نوع "شمیل"، مهمات هوایی و توپچی آتشزا و حجیم شونده، 44 عدد راکت اوپراتیفی-  تاکتیکی و وسایل احتراقی مربوطهء آنان، بیش از 600 تن سوخت هوایی، وسایل انجینیری و مواد لازمی برای ساختمان کمربند دفاعی پیرامون کابل و بیش از 2 هزار تن آرد تحویل داده شدند.

بنا به درخواست رهبری جمهوری افغانستان 24 فروند هواپیما به آنان داده شده است. برعلاوه در قسمت ترمیم تسلیحات و وسایط حربی گارد خاص، بهبود و جابجایی وسایل رادیوتخنیکی در میدان هوایی کابل و در امر ایجاد سیستم دفاعی کابل نیز کمک شده است. بتاریخ 16 مارچ 1989 قطارهای مشترک موتری افغان- شوروی ایجاد گردیدند که تا پایان مارچ 1989 توانستند سه بار از حیرتان به پلخمری بروند. راننده های شوروی- داوطلب توانستند 1200 تن مواد مورد ضرورت مردم را انتقال دهند.

مگر اوضاع بمیان آمده در افغانستان گسترش کمکهای نظامی و اقتصادی را میطلبد. پیش بینی میگردد که تا ماههای اپریل- می 1989 با چنین مرامی به کمکها ادامه داد. از جمله:

انتقال تخنیک حربی، اسلحه، مهمات و مواد دیگر به کابل از راه "پل هوایی" تا 1 می1989 عملی نموده، بدینمنظور باید از نیروی ترانسپورت هوایی وزارت دفاع  و از می 1989 ببعد از هواپیماهای وزارت ترانسپورت هوایی ملکی اتحادشوروی استفاده کرد.

2578

به جانب افغانی توصیه گردد تا در اسرع زمان امنیت تردد قطارهای موتری در شاهراه حیرتان- پلخمری را با محموله های مورد ضرورت مردم و بارهای لشکری تأمین نماید. با درنظر داشت تقاضای رئیس جمهور نجیب الله و نادرست بودن طرح انتقال محموله ها توسط رانندههای شوروی از طریق سالنگ به طرف افغانی پیشنهاد گردد به مؤسسه افسوتر بسپارد تا 500 عراده موتر را که به قطارهای مختلط افغان- شوروی اختاص یافته با راننده های افغانی تکمیل نموده  و آنها را در انتقال محموله ها از حیرتان به کابل استفاده نماید. در ضمن حقوق راننده های شرکت مختلط افسوتر را  20 هزار افغانی در ماه تعیین کرد.  در هنگام انتقال مهمات مقدار تنخواه را دوبرابر باید کرد. معقول خواهد بود، حقوق این راننده ها از حساب جانب شوروی پرداخته شود. برعلاوه به سوی افغانی توصیه گردد برای انتقال اموال تجار و محموله های مورد ضرورت مردم فعالانه از مالکان ترانسپورت خصوصی استفاده کند.

همچنان تولید کلاهکهای عادی به راکتهای ار-17 را باید ادامه داد. در ماه اپریل 1989 به تولید 4 کلاهک در روز توسط صنایع مربوطه باید دست یازید. تولید دوبارهء راکتهای انتقال دهنده برای دستگاههای ار- 17 از نگاه اقتصادی معقول نیست، چون امکان تحویلدهی آنها با در نظرداشت تغییر آنها بشکل صادراتی توسط صنایع مربوطه  از حساب ذخایر وزارت دفاع  اتحادشوروی ممکن است.

مطابق فیصله های اتخاذ شده در ماههای اپریل- می 1989 به تحویلدهی بموقع کالاهای ویژه به سوی افغانی ادامه بلاید داد. وزارت دفاع اتحادشوروی باید پیرامون مواعد تحویلدهی تانکها، تربیهء عملهء آنها در مرکز آموزشی 720 حوزهء نظامی ترکستان و رساندن آنها به محلات مربوطه توافقات لازمی را انجام دهد. در جریان هفت روز مسئلهء

2578

خواسته های اضافی جانب افغانی را باید بررسی کرد. در این مورد به تجهیزات مدافعه هوایی، کشف و استفادهء مؤثر از مهمات توجه ویژه باید مبذول داشت. وزارت روابط اقتصادی خارجی اتحادشوروی باید گسیل کالاهای ویژه را که بطور اضافی خارج از فیصله های اتخاذ شده تحویل داده میشوند، تنظیم نماید.

کمک به نیروهای مسلح جمهوری افغانستان در امر پرورش کادرها ادامه باید داد. تا ماه می 1989 در مرکز آموزشی 720 حوزهء نظامی ترکستان پرورش نخستین دستهء اداره کنندهء راکتهای ار- 17 (بتعداد 163 نفر) پایان مییابد. از تاریخ 3 اپریل 1989 در این مرکز پرورش دستهء اداره کنندهء دوم راکتهای ار-17 (بتعداد 260 نفر)، قوماندانان غندها، تولیها و عملهء تانکها (بتعداد 440 نفر) و متخصصان امور ترمیم (بتعداد 200 تن) آغاز میشود. همچنان کمک به تربیهء پیلوتهای ماهر و باز آموزشی پیلوتهای هواپیماهای سو- 7 به سو- 22 پیشبینی میشود.

همچنان به جمهوری افغانستان در امر ترمیم تخنیک محاربوی، درسازماندهی ترافیک هوایی در میدان هوایی کابل، در آموزش تخنیک حربی و اسلحهء جدید و ایجاد سیستم دفاع از محلات مهم کمک مستقیم صورت میگیرد. عملی نمودن این امور با سفرهای کاری اضافی کارشناسان نظامی شوروی به افغانستان مرتبط اند. در زمان کنونی 102 تن متخصص اتحاد شوروی در افغانستان هستند. مگر جانب افغانی به درخواستهایش پیرامون گسیل مشاوران در عرصه های گونه گون ادامه میدهد. با درنظر داشت این درخواستها معقول خواهد بود به وزارت دفاع اتحادشوروی اجازه داده شود تا مطلبق اوضاع بمیان آمده کارشناسان نظامی شوروی را به جمهوری افغانستان طور خدمتی  وتعویضی بفرستد. در این خصوص باید خاطر نشان گردد که در یک نوبت نباید بیش از 110 تن در افغانستان مشغول کار باشند.

در نهایت اقدامات برنامه ریزی شده برای کمک اضافی به جمهوری افغانستان در ماههای اپریل- می 1989 باید به تحکیم مواضع حاکمیت دولتی در افغانستان بیانجامند.

 

ال. زایکوف، و. چبریکوف، ای. شواردنادزه، آ. یاکوولِف، د. یازوف، و. کریوچکوف

 

22- ای. آ.، ز. ام.

ن.د.، و.ک.


April 26th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی